Geschoolde secretaresses zijn hard nodig

Home » Blog » Zakelijk » Geschoolde secretaresses zijn hard nodig

Geschoolde secretaresses zijn hard nodig

Geschoolde secretaresses zijn hard nodig

Sinds een korte tijd is er op het gebied van werkgelegenheid een flinke stap gezet in de positieve richting en is er elk jaar een lichte daling van de werkloosheid gemeten vanaf het jaar 2014. Bijna elke maand zijn er 5000 minder werklozen op de markt en dat is een goed gegeven dat de economie licht aantrekt.

Groei geschoold personeel

Er is de laatste paar jaren ook een groei te merken in de groei van geschoold personeel. Het wordt immers ook steeds moeilijker om bij een bedrijf in te stromen zonder de nodige papieren. Gelukkig zijn er genoeg opleidingsinstituten om geschoolde mensen de arbeidsmarkt op te sturen, heb je aspiraties om een opleiding tot secretaresse te volgen dan kun je bij vrijwel elk bedrijf wel uit de voeten, aangezien administratie, inplannen van afspraken en bezoekers ontvangen bij bijna ieder bedrijf wel thuishoort.

Secretaresse worden

Maar waar moet een goede secretaresse nou eigenlijk aan voldoen? Bij een secretaresse wordt door de maatschappij vaak gedacht dat het alleen het hulpje van de baas is, maar daar zitten natuurlijk veel meer taken aan verbonden dan wat mensen in het algeheel denken. Ben je nog aan het twijfelen of je een opleiding tot secretaresse wilt volgen? Dan kan verder lezen een indicatie geven waarom deze opleiding om een secretaresse te worden een juiste beslissing is.

Competenties

Zo zijn er een hele rits met competenties die je misschien al bezit of waarvan je weet dat je die kan ontwikkelen, je leert je hele leven lang door zo ook tijdens je opleiding of als je al bij een bedrijf werkt. Wanneer je binnen een bedrijf werkt kun je als secretaresse de makkelijkere en moeilijkere taken uitvoeren, maar dat maakt het werk juist zo divers. Je bent iemand die mondeling sterk in haar schoenen staat, je kunt jezelf goed verwoorden tegenover klanten, je bent per tenslotte ook het visitekaartje van het bedrijf. Klanten komen in de meeste gevallen als eerste in aanraking met jou wanneer ze op bezoek komen. Dit heeft ook een verbindende factor met je klantgerichtheid, je weet hoe je klanten moet benaderen die past bij het bedrijf waar je werkt.

 

Niet alleen mondeling moet je sterk zijn, ook je schriftelijke communicatieve vaardigheden moeten op peil zijn. Ook dit heeft te maken met het feit dat je een visitekaartje van het bedrijf bent. Je bent regelmatig in contact met (potentiële) klanten door middel van brieven, e-mail, offertes, social media of rapportages. Je beheerst de Nederlandse taal zonder enkele moeite en extra talen zoals Engels, Duits en Frans zijn altijd mooi meegenomen, aangezien veel bedrijven ook klanten in het buitenland hebben.

 

Als secretaresse ben je de verbindende factor binnen het bedrijf, je spreekt met klanten, collega’s en je werkgever en her en der komen vragen vanuit allerlei hoeken. Er komt daarom ook heel veel op je af, daarom is het belangrijk om snel te kunnen switchen, prioriteiten te stellen en altijd het overzicht te bewaren. Het kan regelmatig voorkomen dat je tussen je werkzaamheden door het werk moet afbreken om je te richten op andere taken. Wat ik net al aanhaalde, dat levert veel diversiteit in je werkzaamheden op, maar daarbij hoor je ook stressbestendig te zijn.

Je bent veel in contact met verschillende mensen, dat maakt het werk ook een stuk leuker, je bent een aanspreekpunt, je maakt zelf een praatje en kan met de mensen om je heen een gesprekspunt aanknopen. Je krijgt in sommige gevallen gevoelige informatie toegespeeld, dit zorgt er indirect ook voor dat je mensen beter leert kennen dan puur het zakelijke aspect waar veel werknemers binnen een bedrijf mee te maken krijgen.

 

Dit is een lijst boordevol met basiscompetenties waar een secretaresse aan moet voldoen. Lijkt dit helemaal in je straatje te passen en lijkt het je leuk om zo te werk te worden gesteld in het bedrijfsleven? Dan is de opleiding tot secretaresse echt iets voor jou.

 

Aantal woorden: 657 woorden
 
By | 2016-05-04T08:00:50+00:00 mei 5th, 2016|Carrière, Zakelijk|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment