In de schoonmaakdiensten zoals glasbewassing verandert er voortdurend van alles. Hierbij de meest opvallende ontwikkelingen op een rijtje gezet. Allereerst zien we dat van de ruim 14 duizend bedrijven er op dit moment 3,5 duizend actief zijn in het reinigen van bedrijfspanden, denk aan glasbewassing en schoorsteenvegers. We zien dat de schoonmaaksector het afgelopen jaar met ruim 1% gegroeid is, de verwachting is dan ook dat deze groei zich in 2018/2019 zal voortzetten. Het resultaat hiervan is dat er dan ook meer banen beschikbaar zullen komen in deze branche.
Werkgebieden
De grootste groep werkt in welzijn en zorg, daarna komt de zakelijke markt. Er werken heel veel zelfstandigen in de schoonmaakbranche. Denk bijvoorbeeld aan de schoonmaakster die elke week bij jou thuis het huis komt schoonmaken bijvoorbeeld. Het is zelfs zo dat er op dit moment meer mensen zelfstandig aan het werk zijn in de schoonmaakwereld dan dat er bedrijven zijn. Het grootste deel van de schoonmakers werkt in loondienst. Het nadere percentage werkt flexibel of is een zelfstandige. Het is zo dat er in deze markt veelal laagopgeleiden aan het werk zijn. Het gemiddelde dat er gewerkt wordt is rond de 19 uur per werk, veel schoonmakers doen dit baantje naast bijvoorbeeld het opvoeden van de kinderen erbij om extra inkomsten te genereren. Dit kan bijvoorbeeld in de glasbewassing of periodieke schoonmaak.
Trends schoonmaakbranche
Naast bovenstaande marktbeschrijving hebben wij ook nog een aantal trends voor je in deze markt die we de komende tijd gaan zien. Allereerst is het zo dat we zien dat het steeds vaker gebeurt dat schoonmaakbedrijven gaan samenwerken met facilitaire afdelingen of zelfs de facilitaire afdeling zelf gaan voorzien. Dit is voor de opdrachtgever super efficiënt, want zo hoeven zij maar met één contactpersoon te overleggen. Daarnaast kan een schoonmaakbedrijf veel sneller zien wanneer er bijvoorbeeld nieuw toiletpapier besteld moet worden en dergelijke.
Geef een reactie