Wereldwijde groei van sportvoeding voor consumenten
Wereldwijd zal de markt voor sportvoeding- en dranken volgens onderzoeksbureau Persistence groeien van ruim 17 miljard euro in 2012 naar 31,3 miljard euro in het jaar 2019. Volgens onderzoeksbureau Euromonitor werd er in Nederland vooral door consumenten in 2013 36,5 miljoen euro omgezet, ruim 1,5 keer zoveel als in 2008. Werd in 2008 nog circa 1,20 euro per persoon aan sportvoeding uitgegeven, inmiddels is dat 1 euro meer geworden.
Vooral de markt van de zwaardere sportvoeding, zoals repen, tabletten, poeders en gels, is explosief aan het groeien. De groep hardcore sporters die deze voeding gebruikt, maakt nu nog slechts 5% uit van de totale verkoop, omdat fabrikanten een veel grotere groep consumenten (zoals gewone hardlopers) bereiken. Glanbia is met een marktaandeel van 18% wereldmarktleider. Het supplementenbedrijf realiseerde afgelopen jaar een omzet van 2,4 miljard euro, een toename van 7,7%. Vergelijkbare bedrijven als Atkins (omzetstijging van 2,6% tot ruim 2,2 miljard euro) en Nutrition & Santé SAS (met een omzetplus van 332 miljoen euro in 2013) profiteren mee, evenals farmaceutische bedrijven als GlaxoSmithKline en Abbott. Relatieve nieuwkomer IronMaxx verwacht binnen enkele jaren ook een substantieel deel van de europese markt voor consumenten in handen te krijgen.
Coca-Cola en Pepsi verdienen eveneens veel. Zij zijn met hun dranken Gatorade (Pepsi),Powerade en Aquarius (Coca-Cola) wereldmarktleiders.
Bent u geïnteresseerd in sportvoeding en voeding supplementen. Kijk op de website van 12BeFit voor meer informatie. 12BeFit levert ook alle producten van IronMaxx uit voorraad!
Geef een reactie